Thursday 16 February 2012

Mohon bantuan tanam semula Padi

Ahmad Othman (tengah) bersama rakan-rakannya menunjukkan padi yang terlalu masak dan tidak dapat dituai oleh jentera tuaian akibat keadaan tanah lembab di Kampung Padang Garam, Kuala Kedah, Alor Setar, baru-baru ini.


ALOR SETAR 15 Feb. - Pesawah di Kampung Padang Garam, Kuala Kedah di sini memohon bantuan modal daripada kerajaan untuk menanam semula padi kerana hasil padi mereka merosot akibat masalah cuaca.
Seorang pesawah, Ahmad Othman, 64, berkata, kira-kira 23 hektar sawah padi di kawasan itu tidak dapat dituai kerana masalah tanah jerlus serta lembut setelah hujan lebat.
"Pada musim ini sepatutnya padi dituai pada bulan Januari namun mesin padi tidak boleh masuk ke dalam sawah kerana tanah sawah basah akibat hujan.
"Sepatutnya cuaca kering tetapi ada waktu hujan turun dan sehingga kini kami tidak dapat menuai hasil padi kerana tidak ada mesin padi yang mahu masuk ke dalam sawah yang tanahnya lembut dan jerlus," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kampung Padang Garam di sini hari ini.
Menurutnya, sebelum ini perkara tersebut tidak pernah berlaku di kawasan tersebut dan rata-rata pesawah di kawasan itu terpaksa menanggung kerugian akibat padi tidak dapat dituai.
"Sekarang padi sudah jadi tua dan kering jadi kalau kami tuai pun kami tidak akan mendapat hasil seperti musim-musim dahulu.
"Kebanyakan daripada pesawah di sini berhutang dengan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dan sebab itu kami berharap kerajaan akan membantu kami untuk menanam semula padi," jelasnya.
Seorang lagi pesawah, Hamid Awang, 75, berkata, pada musim ini kira-kira dua hektar sawahnya tidak mendatangkan hasil kerana masalah tanah sawah menjadi lembut itu.
"Selalunya dalam satu musim, pesawah boleh dapat hasil kira-kira RM2,000 untuk satu relung namun pada musim ini memang hasil merosot.
"Dari dahulu memang sawah padi ini menjadi sumber pendapatan saya, dan saya berharap kerajaan dapat membantu kami untuk menanam semula padi tidak lama lagi," ujarnya.
Tambahnya, sawah padi yang tidak dapat dituai itu terpaksa dibakar untuk menjalankan penanaman semula tidak lama lagi.
"Memang sedih kerana kami terpaksa bakar padi yang tidak dapat dituai ini namun apa boleh buat. Jika kami tidak buat begini padi tidak dapat ditanam semula dengan segera,

No comments:

Post a Comment